
donderdag, augustus 24, 2006
De laatste groene doosjes uit Tilburg
Het laatste fotorolletje 'in het groene doosje' rolt vrijdag van de band bij Fujifilm in Tilburg. Na ongeveer 18 jaar komt er een einde aan de Europese productie van de traditionele Fujirolletjes.
Na vrijdagochtend zal Fujifilm de produktie van de kleine groene doosjes geheel in Japan concentreren. De produkten blijven in Europa gewoon verkrijgbaar.
Bron: ANP.
Na vrijdagochtend zal Fujifilm de produktie van de kleine groene doosjes geheel in Japan concentreren. De produkten blijven in Europa gewoon verkrijgbaar.
Bron: ANP.
New York eist geld van fotograferende rechercheur

Meer dan drie maanden lang struinde politierechercheur John Botte over de puinhopen van het World Trade Center in New York, af en toe fotograferend met zijn Leica meetzoekercamera. Hij maakte honderden foto's van de mensen die bezig waren met de omvangrijke opruimwerkzaamheden. Zijn foto's verschenen al snel in drie verschillende boeken, waaronder de autobiografie van de politiechef.
Maar nu dreigt de stad New York hem een proces aan te doen naar aanleiding van de publicatie van zijn nieuwe boek 'Aftermath: Unseen 9/11 Photos by a New York City Cop' dat meer dan tweehonderd van zijn foto's bevat. Het gemeentebestuur stelt dat de foto's eigendom zijn van de plaatselijke politie. Woordvoerders van de gemeente dragen als argument aan dat Botte zijn foto's in diensttijd maakte en dat winsten uit het boek derhalve moeten worden overgedragen aan de politie.
Burgemeester Michael Bloomberg zei er het volgende over: "Volgens mij is het standpunt van de gemeente duidelijk: Hij deed het in tijd van de overheid. Het is eigendom van de overheid."
Botte is perplex door de claim. Hij zegt dat hij begon met het fotograferen op 'Ground Zero' nadat de toenmalige politiecommissaris Kerik hem daartoe had aangemoedigd. Kerik wilde zijn autobiografie na 9/11 aanpassen en had daarvoor ook foto's nodig.
Botte besteedde een gedeelte van zijn tijd aan het volgen van de activiteiten van Kerik, maar maakte ook tussendoor ook foto's van andere onderwerpen ter plaatse.
Volgens Botte stelde de politiecommissaris wel één duidelijke regel: De foto's moesten door Botte gemaakt worden op diens eigen kosten en met eigen apparatuur, zonder enige materiële of financiële ondersteuning door de politie.
Botte zegt maar af en toe te hebben gefotografeerd tussen dienstopdrachten door. Inmiddels is hij arbeidsongeschikt geraakt nadat hij door het inademen van puinstof een ernstige longaandoening had opgelopen. Hij is bereid om een deel van de eventuele opbrengst van het boek aan een goed doel te schenken, maar zegt door de hoge kosten van de uitgave waarschijnlijk niet eens uit de kosten te komen.
Professor Jane Ginsburg van de plaatselijke Columbia Law School zegt dat de kwestie niet eenvoudig ligt: "In het algemeen is zo dat een werknemer die diensten verricht onder werktijd geen rechten kan doen gelden op dat werk, maar als een werknemer eigen apparatuur moet gebruiken compliceert dat de zaak. Dat Botte nadrukkelijk met zijn eigen camera moest fotograferen en zelf voor de ontwikkelkosten moest opdraaien is een aanwijzing dat het fotograferen buiten zijn normale werkzaamheden viel."
(Vertaald uit een artikel van Associated Press.)
Indonesische fotojournalistiek
Vandaag in de Volkskrant-bijlage KunstOpKomst een verhaal van Michel Maas over de opkomst van de fotojournalistiek in Indonesië.
Fotojournalistiek bestaat nog niet zo lang in Indonesië. "Na de val van Soeharto kon ineens iedereen fotograaf worden."
Wat volgens het artikel nog ontbreekt is een specifieke Indonesische stijl.
Fotojournalistiek bestaat nog niet zo lang in Indonesië. "Na de val van Soeharto kon ineens iedereen fotograaf worden."
Wat volgens het artikel nog ontbreekt is een specifieke Indonesische stijl.
Nieuw instapmodel DLSR van Canon
Canon brengt in september een nieuw instapmodel DSLR op de markt. De EOS Digital Rebel XT (in Europa EOS 400D) beschikt over 10,1 megapixels. Verder is het de eerste Canon DSLR met een ingebouwd trucje om stof van de sensor te verwijderen door vibratie (ooit als eerste ingevoerd door Olympus).
woensdag, augustus 23, 2006
Foto nieuwe partij blijkt gestolen en allesbehalve "typisch Nederlands"
De beeldbepalende foto die de splinternieuwe website siert van Eén NL (de nieuwe partij van Marco Pastors en Joost Eerdmans) is een gestolen exemplaar. De foto is afkomstig van de site iStockphoto, zo meldt website 2525.com vanmiddag.
De illegaal gekopieerde foto heeft een watermerk als beveiliging, het witte kruis dat door de foto loopt. (Zie de foto bij iStockphoto.)

Het legale gebruik van een dergelijke foto van iStockphoto kost slechts een dollar maar dat had de partij van Pastors er blijkbaar niet voor over.
Verder onderzoek van Francisco van Jole maakt het geval nog pijnlijker. De foto wekt de suggestie Nederland voor te stellen maar blijkt te zijn gemaakt in de Tsjechische provincie Moravië door de Amerikaanse fotograaf Peter Gustafson.
Bron: 2525.com.
Update: De maker van het portret van Pastors, Bas Czerwinski (NRC), is ook al niet blij met het gebruik van zijn foto. Zie comments:
JA EN DAT PORTRET IS VAN MIJ.....
ZONDER TOESTEMMING UITERAARD!
GROET, BAS CZERWINSKI
NRC HANDELSBLAD
Update 2: Inmiddels zijn beide foto's van de Eén NL-website gehaald.
De illegaal gekopieerde foto heeft een watermerk als beveiliging, het witte kruis dat door de foto loopt. (Zie de foto bij iStockphoto.)

Het legale gebruik van een dergelijke foto van iStockphoto kost slechts een dollar maar dat had de partij van Pastors er blijkbaar niet voor over.
Verder onderzoek van Francisco van Jole maakt het geval nog pijnlijker. De foto wekt de suggestie Nederland voor te stellen maar blijkt te zijn gemaakt in de Tsjechische provincie Moravië door de Amerikaanse fotograaf Peter Gustafson.
Bron: 2525.com.
Update: De maker van het portret van Pastors, Bas Czerwinski (NRC), is ook al niet blij met het gebruik van zijn foto. Zie comments:
JA EN DAT PORTRET IS VAN MIJ.....
ZONDER TOESTEMMING UITERAARD!
GROET, BAS CZERWINSKI
NRC HANDELSBLAD
Update 2: Inmiddels zijn beide foto's van de Eén NL-website gehaald.
Politie pikt camera in bij reconstructie moord Sévèke
De Nijmeegse politie heeft tijdens de reconstructie van de moord op Sévèke de camera in beslag genomen van een fotograaf van De Gelderlander. Volgens de verklaring van de politie mogen er ‘in het belang van het onderzoek’ geen beelden naar buiten komen van getuigen. De hoofdredactie heeft protest aangetekend en de camera teruggeëist.
Bron: De Gelderlander.
Bron: De Gelderlander.
Home sweet home
Veel aandacht in Volkskrant voor fotojournalistiek
Vandaag in de jubileum-uitgave van de Volkskrant ook aandacht voor de geschiedenis en de toekomst van de persfotografie: "Nog even en de redactie kijkt mee door de lens".
Leo Erken over de 'goeie ouwe tijd': "Je bouwde een band op met je opdrachtgever. Ze gebruikten je nieuwsfoto's, maar putten vaak ook uit je archief. Per maand waren mijn inkomsten uit archiefverkoop wel twee- tot drieduizend gulden. Dat gaf me een solide basis. Nu worden de kranten bestookt met foto's Elke fotograaf wordt beoordeeld op zijn laatste foto en hij merkt nog maar weinig van loyaliteit. Fotografie is een massaprodukt geworden."
Ook aandacht voor amateurfoto's in de krant, en acht Volkskrantfotografen van vroeger en nu kiezen hun favoriete eigen foto.
Leo Erken over de 'goeie ouwe tijd': "Je bouwde een band op met je opdrachtgever. Ze gebruikten je nieuwsfoto's, maar putten vaak ook uit je archief. Per maand waren mijn inkomsten uit archiefverkoop wel twee- tot drieduizend gulden. Dat gaf me een solide basis. Nu worden de kranten bestookt met foto's Elke fotograaf wordt beoordeeld op zijn laatste foto en hij merkt nog maar weinig van loyaliteit. Fotografie is een massaprodukt geworden."
Ook aandacht voor amateurfoto's in de krant, en acht Volkskrantfotografen van vroeger en nu kiezen hun favoriete eigen foto.
dinsdag, augustus 22, 2006
Grote Paul uitgereikt aan Rineke Dijkstra
In het stadhuis van Naarden werd maandag de Grote Paul uitgereikt aan fotografe Rineke Dijkstra. De prijs is een eerbetoon aan Paul Huf. Voor het eerst werd ook een viertal impact-prijzen uitgedeeld in vier verschillende categoriën.
De vier categorieën waarin impact prijzen werden uitgereikt aan fotografen waren portret, journalistiek, reclame en kunst. Vincent Mentzel, Jaap Vliegenthart, Peter Ruting en Inez van Lamsweerde waren de respectievelijke winnaars. Naarden wil zich behalve met het inmiddels beroemde fotofestival ook met deze prijzen profileren als de fotostad van Nederland.
Bron: 6fm.
De vier categorieën waarin impact prijzen werden uitgereikt aan fotografen waren portret, journalistiek, reclame en kunst. Vincent Mentzel, Jaap Vliegenthart, Peter Ruting en Inez van Lamsweerde waren de respectievelijke winnaars. Naarden wil zich behalve met het inmiddels beroemde fotofestival ook met deze prijzen profileren als de fotostad van Nederland.
Bron: 6fm.
Een avondje fotografie op ARTE
Ter gelegenheid van het achttiende festival van de fotojournalistiek Visa pour l'image in Perpignan wijdt de Frans-Duitse cultuurzender ARTE een avond aan fotografie.
Vrijdagavond 1 september vanaf 22.10 ziet u op ARTE de thema-avond Photographes sans Visa. Vier ontmoetingen met fotografen van gisteren en vandaag, met op de eerste plaats een portret van Robert Capa.
22.10 Robert Capa, l'homme qui voulait croire à sa légende
L'itinéraire de Robert Capa retracé à travers un superbe montage de films d'époque qui désacralise le mythe.
23.05 Lee Miller ou la traversée du miroir
Itinéraire de Lee Miller, égérie de Man Ray, femme libre et fascinante qui excella dans la mode et le photojournalisme.
00.00 L’art et la manière
La photographe Christine Spengler.
00:30 L'art et la manière
La photographe italienne Giorgia Fiorio.
Vrijdagavond 1 september vanaf 22.10 ziet u op ARTE de thema-avond Photographes sans Visa. Vier ontmoetingen met fotografen van gisteren en vandaag, met op de eerste plaats een portret van Robert Capa.
22.10 Robert Capa, l'homme qui voulait croire à sa légende
L'itinéraire de Robert Capa retracé à travers un superbe montage de films d'époque qui désacralise le mythe.
23.05 Lee Miller ou la traversée du miroir
Itinéraire de Lee Miller, égérie de Man Ray, femme libre et fascinante qui excella dans la mode et le photojournalisme.
00.00 L’art et la manière
La photographe Christine Spengler.
00:30 L'art et la manière
La photographe italienne Giorgia Fiorio.
maandag, augustus 21, 2006
Joe Rosenthal overleden
Fotograaf Joe Rosenthal, die een Pulitzer Prize won voor zijn beroemde foto van zes mariniers met een Amerikaanse vlag op Iwo Jima, is zondag op 94-jarige leeftijd overleden.
Zijn foto stond model voor het Iwo Jima gedenkteken dat werd opgericht op de nationale begraafplaats Arlington in Virginia. Het gedenkteken werd opgericht in 1954 ter nagedachtenis aan de mariniers die omkwamen bij de inname van het eiland in de Tweede Wereldoorlog.
In de afgelopen zestig jaar heeft Rosenthal zich meermalen moeten verdedigen tegen de beschuldiging dat de foto in scène was gezet. Die aantijging werd de wereld in geholpen door Time-Life correspondent Robert Sherrod. Sherrod trok zijn beschuldiging later in, maar de beschadiging van Rosenthal's reputatie was niet meer ongedaan te maken.
Lees meer over Rosenthal en het verhaal achter de foto in een artikel uit 1995 van Associated Press.

Zijn foto stond model voor het Iwo Jima gedenkteken dat werd opgericht op de nationale begraafplaats Arlington in Virginia. Het gedenkteken werd opgericht in 1954 ter nagedachtenis aan de mariniers die omkwamen bij de inname van het eiland in de Tweede Wereldoorlog.
In de afgelopen zestig jaar heeft Rosenthal zich meermalen moeten verdedigen tegen de beschuldiging dat de foto in scène was gezet. Die aantijging werd de wereld in geholpen door Time-Life correspondent Robert Sherrod. Sherrod trok zijn beschuldiging later in, maar de beschadiging van Rosenthal's reputatie was niet meer ongedaan te maken.
Lees meer over Rosenthal en het verhaal achter de foto in een artikel uit 1995 van Associated Press.

zondag, augustus 20, 2006
"Elke Wegener-redactie zijn eigen fotobudget"
Elke Wegener-redactie moet een eigen fotobudget krijgen. Hoofdredacties kunnen dan zelf de financiële en inhoudelijke afweging maken om te werken met fotojournalisten in loondienst, freelancers of een combinatie van beide. Dat is het advies van de Centrale Ondernemingsraad van Wegener aan de raad van bestuur van de uitgeverij. Door het instellen van het budget worden de fte's van de fotojournalisten buiten de redactionele sterkte gehouden en kunnen daardoor wellicht buiten de reorganisatie gehouden worden.
Lees meer bij de NVF.
Lees meer bij de NVF.